Vår hållbara affärsstrategi och våra hållbara affärsmål bidrar till vår lönsamma affär.
Holmen har en hållbar affärsstrategi, vilket bevisar att vår affär är hållbar i sig själv. Ju mer skog vi brukar och förädlar, desto bättre är det för klimatet.
På Holmen skiljer vi inte på affärsmål och hållbarhetsmål, utan vi har hållbara affärsmål.
Genom våra hållbara affärsmål ska vi skapa värden som består över tid. Samtidigt ska vi bidra till ett bättre klimat.
Läs mer om våra hållbara affärsmål.
Holmens koncerngemensamma målstyrningsprocess är ett strukturerat sätt att arbeta med målstyrning i det dagliga arbetet. Utifrån affärsområdets strategi har alla delar av verksamheten formulerat sina mål, kritiska framgångsfaktorer och nyckeltal.
Läs mer om mål och målstyrning
Holmens verksamhet är decentraliserad till affärsområden, bruk och skogsregioner. Då Holmen har en hållbar affärsmodell så inkluderar VD’s ansvar även Holmens hållbarhetsstyrning då den är likställd med Holmens verksamhetsstyrning.
I enlighet med Holmens styrningsmodell är våra affärsområden ansvariga för sin verksamhet och arbetar enligt den övergripande strategi som tagits fram gemensamt av koncernledning och styrelse. Koncernledningen följer upp verksamheten och uppnådda resultat kvartalsvis i business reviews.
Viktiga utvecklingsområden för Holmen drivs av koncernens staber genom nätverk med specialistkompetenser, så även vårt hållbarhetsarbete.
Holmens forum för omvärldsanalys; Holmen Sustainability Concil (HSC), leds av Holmens Tekniska direktör (medlem av koncernledningen) och består av en representant från varje koncernstab samt varje affärsområde.
Läs mer om vår organisation och styrning
Holmens hållbara affärsstrategi
Holmens uppförandekod, policyer och riktlinjer tydliggör och betonar de krav och förväntningar som finns på Holmens medarbetare. Tillsammans med lagstiftningen i respektive land sätter det ramarna för Holmens agerande på olika områden.
Att Holmen har gott anseende som ett ansvarsfullt och förtroendeingivande bolag är en grundläggande förutsättning för vår verksamhet. Vår verksamhet ska genomsyras av ett ansvarsfullt beteende, både internt och gentemot aktieägare, kunder, leverantörer, myndigheter och övrig omvärld. Därför har Holmen en tydlig uppförandekod som gäller i alla affärsrelationer.
Vi uppmanar våra affärspartners att agera enligt denna kod och vi tar det i beaktande när vi väljer vilka vi samarbetar med.
Holmen strävar efter att vara ett företag som utmärks av medarbetare som med mod, engagemang och ansvar presterar sitt bästa.
De koncerngemensamma värderingarna står på en stabil grund och anses vara till stor hjälp i verksamheten på flera sätt. Samarbeten inom och mellan grupper utvecklas med hjälp av samtal om värderingarna och nyckelbeteenden. Värderingarna ger också stöd och hjälp när det gäller att fatta beslut. Gemensamma värderingar är en långsiktig och fortgående process och arbetet kring detta ska vara integrerat med övriga verksamhetsutvecklande aktiviteter i vardagen.
Våra värderingar genomsyrar allt vi gör. Läs gärna om våra värderingar och vår företagskultur.
MOD att agera. Holmens medarbetare visar handlingskraft och fattar beslut som leder till påtagliga resultat. Företaget premierar nytänkande som innebär förbättringar och löser utmaningar. Koncernen tror på öppenhet såväl internt i företaget som gentemot omvärlden.
ENGAGEMANG som är långsiktigt och hållbart. Holmens medarbetare samarbetar över gränser för att ta tillvara kompetens, idéer och synergier. Holmen agerar med tydlighet för att varje medarbetare ska förstå vilka förväntningar och krav som ställs. Samtliga inom koncernen visar respekt för varandra och omvärlden, och återkopplar till varandra på ett prestigelöst och konstruktivt sätt.
ANSVAR byggt på känsla och kompetens. Holmens medarbetare skapar delaktighet genom att involvera varandra, dela på idéer och ge möjligheter att påverka. Holmen agerar tidigt och visar framåtanda när företaget tar sig an omvärldsutmaningar och driver förbättringsarbete. Holmens medarbetare är professionella i sättet att driva och utveckla verksamheten, och värnar om hållbara relationer med kunder, intressenter, kollegor och omvärld.
Holmens hållbarhetsrisker presenteras i samband med våra operativa risker, samt i vår årsredovisning.
Varje affärsområde ansvarar för sin verksamhet och hanterar miljö-, energi-, arbetsmiljö- och kvalitetsrisker inom ramen för Holmens olika ledningssystem, samt inom Holmens investeringsprocess. Riskhantering inom miljö, energi, klimat, arbetsmiljö, kvalitet, säkerhet och kemikaliehantering genomförs regelbundet.
Dessutom genomfördes en omfattande riskanalys för några år sedan som ligger till grund för Holmens framtagning och uppdatering av koncerngemensamma policys omfattande bland annat affärsetik, inköp, HR, männskliga rättigheter, miljö, energi mm.
Läs mer om riskhantering i hållbarhetsredovisningen.
Säkerhetsriskhantering samordnas i en koncerngemensam grupp. Genom skadeförebyggande åtgärder, regelbundet underhåll, kontinuerliga uppgraderingar och effektivare administrativa rutiner kan riskerna för skador i anläggningarna minimeras. Holmen försäkrar sina anläggningar till återanskaffningsvärde mot egendoms- och avbrottsskador. Självrisken varierar mellan olika anläggningar men uppgår som mest till 30 Mkr för en enskild skada. Koncernen har ansvarsförsäkring som även omfattar plötslig och oförutsedd miljöskada som drabbar "tredje man". Koncernens skogsinnehav försäkras inte. Arealerna är spridda över stora delar av landet och risken för omfattande samtidiga skador bedöms som mycket låg.